Back to Top

Bégetés 2022

A vélemény olyan, mint a segglyuk: mindenkinek van, de senki se kíváncsi a másikéra. (Geszti Péter - 2015)



A fenti gondolat jegyében nem okoskodok, nem örömködök.
Ha a téma érdektelen számodra, akkor az oldal alján tovább tudsz lépni a következő oldalra.




Vannak témakörök, amik minden utazót érdekelnek, legyen az tapasztalt vagy legyen az kezdő és első útját tervező jövőbeli utazó. Ezeket a témákat próbálom csokorba szedni és megadni hozzá a saját kutatásaitokhoz az alapokat. Minden segítséget megköszönök a lenti link-gyűjtemény bővítéséhez.



Általánosságban:

Madeira egy fantasztikus adottságokkal megáldott sziget az Atlanti óceánban.
A szigetnek kitűnő a klímája - nem véletlenül hívják az örök tavasz szigetének. 

A komfortérzetünket nagyban támogatja az is, hogy Madeira infrastruktúrája valami elképesztően jó. A sziget 80%-a gyorsforgalmi utakon elérhető. A szigeten tartózkodás életérzése városias. Ezt úgy kell értelmezni, hogy ebből a városias légkörből szinte percek alatt tudsz kimenni a természetbe, és ha ezt megelégelted, akkor szintén percek alatt visszajuthatsz olyan településekre, amelyek városias igényeidet is képesek kielégíteni. 

Túrázás szempontjából teljesen egyedi, úgynevezett levada túrákat tehetsz meg, vagy akár 1800 méter magas hegyeket mászhatsz meg nagyon jól előkészített túraútvonalakon. 
A túrázás Madeirán nem veszélytelen. Az évek folyamán egyre több turista szenved súlyos sérüléseket amiatt, hogy nem volt képes objektíven felmérni a saját képességeit. Ezen a téren légy körültekintő, legyen valaki veled aki segítséget tud hívni baj esetén! Ha extrém időben vagy rossz időjárási körülmények között indulsz neki a vadabb túráknak, akkor szándékodat közöld a szállásadóddal, vagy bárkivel, aki hiányolhat elmaradásod esetén!

Túra útvonalak tervezése: WalkMe



Hogy méretben tudd hova tenni ezt a szigetet, íme egy összehasonlító térkép:


Személyes tanácsaim: (Idézetek a 2018-as bégetésemből)
  • Ne menj tíz napnál rövidebb időre, mert ennyi kell a szigethez! 

  • Készülj fel technikailag, hogy tudd követni a sziget webkameráit, mert hiába kicsi a sziget, ha az alig tizenöt kilométernyi távolságra levő helyek egyikén szakad az eső a másikon leizzadod magadról a trikót. 

  • Ne készülj strandolni, mert ez nem a Karib-szigetek, de még csak nem is a Kanári.

  • Ne gyere alsó tagozatos kiskölyökkel, mert meghal az unalomtól. Nagyobbal is csak akkor gyere, ha imád túrázni, kirándulni, autóban ülni órákat.

  • Kerüld a téli időszakot, mert esős, hideg. (Azért kesztyű és sál nem kell...)

  • Tavasszal és ősszel is hozzál meleg ruhát, mert száz méter távolságon kétszázzal kerülhetsz feljebb és rögtön két fokkal hidegebb van. A helyieket láthatod délután 24 fokban tűző napsütésben sétálni a kezükben prémes-kapucnis kabáttal, mert reggel amikor jöttek le a hegyről akkor tíz fokban indultak.




Klíma:

"Örök tavasz."
Ez sokféleképpen fogalmazható.

Madeirán ugyanúgy van tél mint itthon, de nem kell feltenni a téli gumikat :) Az évszakokat nem annyira az átlaghőmérséklet különbségei jellemzik, hanem inkább a csapadék mennyisége. 

A hőmérséklet különbségeket a tengerszint feletti magasság + az adott évszak sokkal inkább befolyásolja. Értsd: ha a szállásod a déli parton van, akkor novemberben vagy februárban is szaladgálhatsz trikó-sort kombóban a tengerparton. De ha a szállásod fenn van 6-800 méter magasságban - a parttól légvonalban pár száz méterre - akkor bizony a reggel nagyon karcos tud lenni, és vágyod a kapucnis felsőt.

Az északi part klímája sokkal másabb. Ott májusban és októberben is tud néha nagyon kellemetlen lenni az idő. Ez persze nem jelenti azt, hogy ezekben a hónapokban a poharadba fog fagyni a koktélod, de a "jó időhöz" szerencse is kell.

A sziget kisebb blokkokra osztható, mondjuk úgy különböző mikroklíma uralja ezeket a helyeket. Ezt pedig értsd úgy, hogy miközben a reptéren ronggyá ázol, addig tőled öt kilométerre süt a nap, tizenöt kilométerre pedig a pólót is leizzadod magadról.

Az ottlétedkor nagyon hasznos ha a helyi webcam-okon keresztül tájékozódsz a különböző helyeken levő időjárási viszonyokról.
Ilyen gyűjtőlap a https://www.netmadeira.com
Van egy app is amelyet mobilra tölthettek: a Madeira Weather  Android és  IOS

Általános átlagértékek itt találhatóak: Weather Atlas




Repülés:

Kőkemény témakör.  
Aki már egyszer iderepült az többnyire úgy érzi, hogy a madeirai repülés szakértőjévé vált. Aki még sosem járt itt az pedig hulla sápadtan várja a világ "tíz legveszélyesebb repterén" történő leszállást.

A reptér kitűnő, csodaszép.


Széles törzsű gépek fogadására is alkalmas, de nem sok jár belőle ide.

A reptér félelmetes hírét az oldalirányú széllökések miatt kapta. Egyes hónapokban több órán keresztül, vagy akár fél napra is lehetetlenné válik a gépek leszállása. Minden évben van pár olyan időszak is, amikor két-három napig elhúzódik ez az őrület.
A szelesebb hónapok közé tartozik a február, a március és a december. Augusztusban is vannak rosszabb napok, de ez nem olyan jellemző, mint a fenti háromban. 
A felsorolásból kimaradt hónapok ne éreztessék azt veled, hogy azokban tuti elsőre megérkezel majd, de bízhatsz a sokkal nagyobb a valószínűségben.


Nagy oldalszél nélkül is mókás Madeira repterén leszállni, aki retteg, az tegyen be dupla tenalédit...

A Madeirára utazók imakönyve a Windfinder. Nézegessétek lelkesen!


Egy kellemetlen nap FlightRadar24 (2022.04.04)




És akkor pár szóban a repülés megszervezéséről:

FlightConnections weblapján megnézheted, hogy milyen társaságok repülnek a szigetre. Ezen a lapon láthatod azt is, hogy mely repterek indítanak közvetlen járatokat a szigetre. Ha ezek egyike se esik közel hozzád, akkor evidens, hogy átszállással vagy kénytelen repülni.
Hasonló eredményt kaphatsz a fligtradar24 weblapján.

brand társaságok keresője a Matrix. Erre a keresőre támaszkodik a Google repülési keresője is.
Fapados járatok kereséséhez népszerű az Azair.com.


Ha kitaláltad mivel fogsz repülni akkor a jegyeidet a kiválasztott légitársaság weblapján vedd meg! Ne ringasd magad abban a tévhitben, hogy egy irodában vásárolt jegyhez kísérő is jár majd, aki át fog segíteni Lisszabonban a két terminál között...

A "mennyiért repültél Madeirára" kérdésre adott válaszok nem érnek semmit. 
Miért is nem? Mert nem mindegy mikor, kinek a gépével, milyen tarifával, mekkora poggyásszal repült az illető. Nem mindegy hogy a jegyet a repülés előtt egy hónappal vagy háromszáz nappal korábban vette meg. Az sem mindegy hogy az Euró 320 forinton állt akkor vagy éppen 370-en.

Madeira eddig nem volt egy olcsó desztináció, de most a Ryanair reményt ad olyanoknak is akiknek eddig nem volt lehetőségük ide repülni. 
Ha tól-ig-ben kell meghatároznom a hátizsákos, esetleg poggyászos oda-vissza repülés költségeit, akkor úgy 70 és 180 ezer közé tennék egy klasszikus tarifát. 
Van jegy ár ez alatt is azoknak akik bírják, és van ez felett is azoknak akik állják.


A repjegy vásárlásnál több ember fejében megfordulnak a negatív történések lehetőségei.
Ilyen dolog az, amikor a gép a rossz időjárási körülmények miatt nem tud leszállni Madeirán. Ilyenkor a távolabbról érkező gépek átrepülnek a Kanári szigetek valamelyikére, vagy jobb esetben három-négy gép átrepülhet a 40 km-re levő Porto Santo-ra is.

A gépek a kitérő repülőtéren várakoznak pár órát, majd ismét rápróbálnak Madeirára. Ha újra nem jön össze, akkor többségük visszatér a kontinensre, elenyésző százalékuk pedig újra a Kanárit választja. Azt lehet mondani, hogy akiknek a kitérő utáni leszállás sikeres, azok boldogok lehetnek. Akad olyan ismeretségem is, akit a heti egyszer induló maderiai járata a divertálás után egyszerűen visszahozta Németországba, ahol közölték vele, ennyi volt a nyaralása, mert legközelebb  a jövő héten repülnek oda. Kártérítés nincs.

A kontinensre visszatérő gépeknél akkor van szerencse a szerencsétlenségben, ha a reptér ahol leszáll az Lisszabon. Innen még van remény a következő napon befejezni a balul kezdődő utazást.


Megvásárolt repülőjegyeid járatait figyelemmel kísérheted a CheckMeTrip-en. Van alkalmazása is, van amikor korábban figyelmeztet a járatváltozásra mint a légitársaság.



Autóbérlés, autózás:

Mielőtt a témában megmondanám a tutit, előtte beidézem a 2018-as gondolataimat. Ami ebben van az nem sokat változott.

----

Nem bégetnék arról, hogy kinél bérelj, milyen biztosítást kössél, mert azt teszed amit a bukszád enged. A döntésedhez néhány dolgot elmondok, hogy igazán megrémülj.
 
Madeirán olyan utcák vannak, amelyek meredeksége meghaladja az elképzeléseidet. A standard kocsibeálló meredekebb mint egy alpesi sísánc.
A meredek utcába tévedés esélye 100%.
 
Az utcák keskenyek és kanyargósak, járdák nincsenek. A járdák vagy az útpadka helyén többnyire mély vízelvezető árkok vannak.
A keskeny utcába tévedés esélye 100%
 
Vannak utcák amelyek a fenti kettőt variálják, keskenyek és kanyargósak és ráadásul meredekek is. Az idetévedés esélye a fenti két esély szorzata. :)
 
Tehát nem árt ha valamennyire tudsz vezetni. Ha csak jogsid van és nem használod rendszeresen, akkor ne bérelj autót Madeirán, mert itt ezt nem bátorságnak vagy vakmerőségnek nevezném, hanem valami tök másnak.
 
Autóban olyan teljesítményűt foglalj, amivel lesz majd bátorságod álló helyzetből besorolni egy hatvan, hetven, nyolcvanas tempóval haladó gyorsforgalmi útra, ugyanis a szigetet behálózó országutakon és majdnem autópályákon többnyire nincsenek felhajtósávok vagy azok nagyon rövidek. A besorolást a helyiek nem segítik a felhajtásnál belső sávba átsorolással.
 
Ha nincs gyakorlatod a kétsávos körforgalmakban közlekedéssel, akkor nézz utána a youtube-on, mert ezek a szabályok eléggé sajátságosak, a  szélső sávban nem autózhatsz kedvedre körbe-körbe. Ha látják hogy tökölsz, akkor segítenek, jobban mondva kerülik a konfrontációt, hagynak bénázni.
Ha tuti akarsz lenni a körforgalomban légy határozott és a ha akadálytalanul behajtottál egy duplasávosba foglald el mindkét sávot és bizonyítsd hogy te vagy az a bizonyos erősebb kutya. Ha nem találkozol a tanácsomat szintén olvasó magyar kamikazéval, akkor valószínűleg megúszod baj nélkül.

Íratlan szabály, hogy dombnak felfelé elsőbbség van. Akkor is, ha a közlekedés általános szabályai nem ezt állítják.
Nem tiltott a helyieknek olyan helyen parkolni, ahol épeszű ember nem parkolna. Tehát ne rémülj meg, ha egy beláthatatlan ívben előtted hirtelen egy parkoló autó tűnik fel a ház falára feltapasztva és neked a záróvonalig csak harminc centi hely maradt. Ott kell elférned. A fentiek nem jelentik azt, hogy Te is parkolhatsz ilyen módon.
 
Az összes autó olyan csíkos a sok karcitól, mint egy üres kottafüzet. A madeiransok nem nagyon foglalkoznak a dologgal, ha az autó nem Audi vagy nagymerci. A karci nem zavarja őket, a horpi már igen. Tehát ha valaki rád nyitja az ajtót és tesz öt csíkot az ajtódra, akkor nem fog megvárni betétlappal a kezében, és nem is rohan a templomba venni három miatyánkot.
 
Ha szinrefényezett visszapillantók vannak a kocsidon, akkor a visszavételnél rögtön azt fogják megnézni, persze csak akkor, ha kekecek akarnak lenni, mert nem vagy nekik szimpi. A kölcsönzők kekecben a tükrökön kívül a lökhárítókat és az alufelniket nézik előszeretettel.
 
 
Pár fontos infó még a biztosítással kapcsolatban.
Ha lamentálsz azon, hogy felező vagy teljes, vagy bérbeadó által ajánlott kontra közvetítőn keresztüli harmadik személyes, akkor az alábbiakat vedd figyelembe:
Az, hogy nem okozol önerős kárt az autóban az nem jelenti azt, hogy nem fogsz fizetni.
Madeirán fentről nem csak eső esik. A menet közben az úton látható méretes köveket nem úgy hordják oda, hanem az fentről potyog, mondhatjuk úgy, hogy magától.
A buszok és teherautók nem képesek az íveket a saját sávjukban "venni", Egy nyerges vontatónak a pótja, meg tuti, hogy már a te sávodban fog jönni és ha nem vagy észnél, akkor bizony eltapos.
 
 
Arról is jó ha tudsz, hogy van traffipax.
A szigeten jelenleg a max megengedett a 90 km/h.
Mennek azért ennél gyorsabban is a rapidán.

----


2022-re a covid teljesen átírta az autóbérlések költségeit, teljesen megváltozott az előfoglalási rendszer. Olyan árakat lát az ember tavaszra, nyárra, hogy a haja kipusztul egészen a tarkójáig.

Ennek ellenére javaslom, hogy ne béreljek alsó kategóriás kisautókat, mert csak szenvedni fogtok vele, amint elhagyjátok a főútvonalakat. Egy kiéhezett kóbor kutya porba gyaláz majd,  amikor a szállásod felé repesztesz tizenöttel, ötezer-ötszázas fordulattal - egyesben.

Sok utazónak a közvetítő és a bérbeadó ugyanazzal a jelentéssel bír, pedig ez a két dolog nem azonos.

A közvetítő nem ad autót bérbe, a közvetítő nem biztosítja azt az autót amit kibéreltél, a közvetítő egy vouchert ad el és a vásárlási szándékodat közli a bérbeadóval. Az általa értékesített biztosítási szerződés nem feltétlenül azt jelenti, hogy az autóban keletkezett károkat azonnal kiegyenlíti a biztosító cég. (harmadik feles biztosítás)
Sok közvetítőnél az üzletkötés során azt sem tudod, melyik céghez kíván kiközvetíteni. Így készülnek az alacsony áru GoldCar típusú cégeknél kikötő voucherek, amik végül nem biztos hogy olcsón végződnek.

A bérbeadó - pl a mindenki által ismert Hertz, Avis, Europcar, Sixt, stb - az az akivel az utazó szerződik. Ő az aki az autót birtokolja.
Az autó átvételekor aláírt szerződés egy több oldalas bérleti szerződés hitelesítése. Ez az amit senki nem olvas el, tartalmával csak akkor szembesül amikor a bérlet tárgyát képező autóban kár keletkezik. Ha valaki veszi a fáradtságot és végigolvassa, akkor úgy megrémül, hogy azonnal vesz a bérbeadótól egy fullos biztosítást.

És itt elértem ahhoz a ponthoz ami lényeges. A bérbeadó úgy köt szerződést, hogy az autón van egy alap "casco", aminek x százalékos önrésze van (1000-2500 euro). Ezt az önrészt a bérbeadó kéri a bérlőtől valamilyen formában. Ez többnyire hitelkártyás zárolás a bérleti idő plusz pár nap időtartamra, de lehet kp is. Ezt hívja a nép depositnak. A brand-ek szinte kizárólag hitelkártyát fogadnak el.
Az alap casco önrésze, azaz a depozit megváltható magasabb napi bérleti díjjal. Az a bérbeadó, aki nem kér depozitot az értelemszerűen beépíti a bérleti díjba.
Tehát olcsón akkor bérelhetsz jó autót, ha a biztosítással kockázatot vállalsz.
Van még olcsó lehetőségként a lowcost kölcsönző, aki műszakilag kifogásolható vagy koros járműveket ad bérbe.

A biztosításról is fecsegnék pár szót. Ha nincs teljes körű biztosításod a bérautón akkor olyan károkért is fizetned kell amik az "ott sem voltam" kategóriába tartoznak. A CDW és SCDW kategóriás biztosításoknál tessék megnézni, hogy benne van e a gumi a felni és a szélvédő, vagy ezekre külön lehet biztosítást kötni. Az alufelni legkisebb sérülésének is igen magas a tarifája. Az oldalfelületen sérült gumiabroncs pedig azonnal hozzáad párszáz eurót az utazási költségekhez. A GoldCar Madeirán kőkeményen adott el olyan karcolás javításokat a bérlőknek, amit előtte már többen kifizettek.

A biztosítási költséggel nagyokat lehet spórolni. Egy clió 9-16 eurós, egy suv 24-26 eurós napi biztosítással bír. Ez bérbeadó függő, de a biztosítás mellőzésével nagyon komoly összegeket lehet megtakarítani. Ehhez is kell jókora kurázsi.

Közel 7000 kilométert hajtottam már Madeirán különböző bérautókkal. Defektem, felni sérülésem nem volt, aminek őszintén örülök, mert béreltem ott "négykerekű autó"-t is (pótkerék nincs).
Esett az autóm tetejére karvastagságú faág, és bizony köveket is kaptam jócskán Tabuában, amikor megindult felettem egy kicsit a hegyoldal.

Idén Madeirán minden bérbeadóval elszaladt a paci. Olyan árakkal állnak ki, ami azt jelzi, hogy nincs versenyzés a vevőkért, tehát kevés az autó. Lisszabonban a kétharmada, az Azori Ponta Delgadában egyharmada a napi bérleti díja az azonos kategóriájú autóknak.
Az idei káoszban pedig az sem látszik, hogy mi a jobb: kivárni vagy azonnal bérelni.

A brandeknél ezért jó a minél korábbi (ingyenes) foglalás, ami bármilyen áresésnél újrafoglalható és az utazás előtti pár napig költségmentesen lemondható, ha mégis másra esne a választásod.

Ami majdnem kimaradt: autóért csak akkor fizetünk előre, ha van egy elállási idő (pl egy hónap) amíg az előre fizetett összeg maradéktalanul visszakapható!